Každého nového vlastníka nemovitosti totiž ještě čeká daňová povinnost číslo dvě. A tou je podání přiznání a zaplacení daně z nemovitosti. Tato daňová povinnost je bohužel ze strany majitelů nemovitostí často opomíjená. A termín podání se blíží! Posledním lednovým dnem končí termín, kdy můžete doručit daňové přiznání svému finančnímu úřadu.
Přiznání k dani z nemovitosti musíte odevzdat vždy do konce ledna následujícího roku, ve kterém jste nemovitost koupili. Z tohoto přiznání vyjde výsledná částka. Tuto částku pak budete státu platit každý rok, vždy jednou ročně. Zaplacená částka pokryje cenu za daň z nemovitosti za celý rok.
Lhůty a povinnosti
Jestliže jste se stali během roku 2018 vlastníky nemovitosti, jste do 31. ledna 2019 povinni podat Přiznání k dani z nemovitosti. Přiznání odevzdává nejen ten, kdo se v roce 2018 stal vlastníkem nemovitosti, ale i ten, kdo v roce 2018 zásadněji upravoval nemovitost, kterou vlastnil a přiznal už dřív.
Příklad: V dubnu jsme koupili dům a uzavřeli smlouvu, katastr nás zapsal v květnu. Do konce kalendářního roku se vztahovala daňová povinnost na předchozího majitele. Od ledna již musím svou povinnost začít platit sám. Předchozí majitel nemá nárok požadovat ode mne poměrnou část za daň z nemovitosti za příslušné období, kdy již nebyl majitelem.
Pozor: V lednu 2019 jsou povinni podat přiznání i poplatníci, kteří koupili svou nemovitost během prosince 2018, i když katastrální úřad je zapsal až lednu 2019. Rozhodující je zde datum podpisu kupní smlouvy.
Vyplněním daňového přiznání vám vznikne výsledek = výsledná částka za daň z nemovitosti. Tuto částku jste pak povinni odvádět státu každý rok a pokryje cenu za daň za celý kalendářní rok.
V praxi to chodí tak, že do konce ledna podáte finančním úřadům daňové přiznání a do konce května je lhůta k zaplacení daně. Daňové přiznání podáváte pouze jednou, v dalších letech vám již finanční úřad bude sám posílat poštou složenku. Složenky nám začínají roznášet pošťáci krátce po návratu vlaštovek :). Zaplaceny musí být vždy nejpozději do konce května.
Pokud se změnily parametry, které mohou mít vliv na výpočet daně - například jste v roce 2018 kolaudovali stavbu, přistavovali, měnili rozlohu pozemku nebo z něj udělali stavební parcelu, musíte také podat nové daňové přiznání.
Zkolaudoval jsem stavbu - také podávám přiznání
Pokud jste zásadně změnili charakter nemovitosti, musíte rovněž podat nové daňové přiznání. Zkolaudování, přístavba nebo změna užívání pozemku na stavební jsou přesně tento případ - změnili jste tím totiž skutečnosti, které mají vliv na výpočet daně. Nové přiznání odevzdáváte také v případě, že v jednom kraji vlastníte víc nemovitostí a některou z nich jste v roce 2018 prodali. Pokud jste na území jednoho kraje vlastnili jedinou nemovitost, kterou jste v roce 2018 prodali, nemusíte v roce 2019 podávat daňové přiznání, ale musíte finančnímu úřadu tuto skutečnost oznámit, a to opět nejpozději do konce ledna.
Daňové přiznání se odevzdává finančnímu úřadu, v jehož kraji se nemovitost nachází, a to prostřednictvím územního pracoviště. Neodevzdáváte ho tedy na "vašem" finančním úřadě kde máte svůj trvalý pobyt.
Jak podat formuláře k přiznání a kde je najdu?
Daňové tiskopisy si stahujte pouze na stránkách finanční správy ČR. Budete mít jistotu správnosti a aktuálnosti tiskopisů.
Celou databázi najdete tady: https://www.financnisprava.cz/cs/danove-tiskopisy/databaze-aktualnich-danovych-tiskopisu?rok=2019&tiskdruh=TDFU&dan=T_WEB06
Vyplněné přiznání k dani z nemovitých věcí můžete odevzdat osobně na příslušném územním pracovišti, poštou nebo elektronicky. Vlastníci datových schránek podávají přiznání elektronicky povinně. V případě osobního podání přes podatelnu finančního úřadu si vždy raději udělejte také kopii každé složky, kterou odevzdáváte. Tu si nechte od podatelny orazítkovat a založte doma do archivu. Nikdy nevíte, zda se finanční úřad neozve zpět a proto je dobré mít v ruce nějaké doklady.